تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 آبان 1404 - 22:09
کد خبر : 9320

چرا هنوز دانش‌آموز در مدرسه تنبیه می‌شود؟ / چرا معلم و مدیر تقابل فیزیکی را انتخاب می‌کنند؟

چرا هنوز دانش‌آموز در مدرسه تنبیه می‌شود؟ / چرا معلم و مدیر تقابل فیزیکی را انتخاب می‌کنند؟

به نقل از خبرگزاری قاصدک شرق، مجید مجیدی، روان‌شناس و مدیر اندیشکده امید، در تحلیل علل بروز خشونت در محیط‌های آموزشی گفت: گسترش فضای مجازی و هوش مصنوعی باعث شده برخی دانش‌آموزان و خانواده‌ها احساس کنند دیگر نیازی به یادگیری ندارند، در نتیجه جایگاه مرجعیت معلم و مدرسه در ذهن برخی خانواده‌ها کمرنگ شده است.

به نقل از خبرگزاری قاصدک شرق، مجید مجیدی، روان‌شناس و مدیر اندیشکده امید، در تحلیل علل بروز خشونت در محیط‌های آموزشی گفت: گسترش فضای مجازی و هوش مصنوعی باعث شده برخی دانش‌آموزان و خانواده‌ها احساس کنند دیگر نیازی به یادگیری ندارند، در نتیجه جایگاه مرجعیت معلم و مدرسه در ذهن برخی خانواده‌ها کمرنگ شده است.

وی با اشاره به تفاوت‌های اساسی بین انضباط و تنبیه اظهار داشت: “در انضباط، به کودک حق انتخاب داده می‌شود و هدف تشویق رفتارهای درست است، در حالی که تنبیه تنها بر واکنش به خطا متمرکز است و موجب ایجاد ترس و خشم می‌شود.”

این روان‌شناس با بیان اینکه برخی معلمان از نظر روان‌شناختی آماده تعامل تربیتی نیستند، افزود: “نظام آموزش‌وپرورش باید ارزیابی‌های روانی و رفتاری دوره‌ای برای معلمان انجام دهد، چرا که تربیت بدون سلامت روان معلم نتیجه‌بخش نیست.”

مجیدی در پایان بر لزوم جایگزینی “انضباط مثبت” به جای تنبیه تأکید کرد و گفت: “پایه و اساس این انضباط، احترام به شأن دانش‌آموز است. وقتی او درگیر مسئولیت‌ها و فعالیت‌های مدرسه شود، رفتارهای پرتنش کاهش می‌یابد.”

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.