به نقل از خبرگزاری قاصدک شرق، در پی انتشار خبری مبنی بر خروج سد ماملو از مدار بهرهبرداری، مواضع متناقض مسئولان صنعت آب موجب ایجاد پرسشهای جدیدی درباره کیفیت آب شرب و ایمنی سازه سدها شده است.
بر اساس آمارهای رسمی، حجم مخزن سد ماملو در حال حاضر به ۱۹.۲ میلیون مترمکعب رسیده که از حجم مرده ۲۸ میلیون مترمکعبی این سد کمتر است. با این وجود، سخنگوی صنعت آب با تأیید رسیدن سد به حجم مرده، از ادامه برداشت آب از این بخش خبر داده است.
در توضیحات ارسالی شرکت آب منطقهای تهران آمده است که در چهار ماه گذشته حدود ۱۱ میلیون مترمکعب آب شرب از سد ماملو برداشت شده، در حالی که ذخیره سد در این مدت برابر یا کمتر از حجم مرده بوده است.
نگرانیهای فنی و بهداشتی
برداشت از حجم مرده سد که در ادبیات فنی بخش آب به عنوان بخش غیرمفید مخزن شناخته میشود، تنها از طریق پمپاژ امکانپذیر است. این عمل علاوه بر اینکه حجم قابل برداشت کمی دارد، با چالشهای جدی همراه است:
• کیفیت آب در این بخش معمولاً پایین است و نیاز به رسوبزدایی دورهای دارد
• ممکن است بر ایمنی سازه سد تأثیر منفی بگذارد
• آب با کیفیت پایینتر به شبکه آب شرب تزریق میشود
واقعیت پشت پرده
در حال حاضر سه سد اصلی تأمین آب تهران شامل لار، ماملو و امیرکبیر فاقد خروجی قابل توجه هستند. برداشت از سد ماملو با استفاده از پمپاژ دستی و تنها در حد ۴۰۰ لیتر بر ثانیه انجام میشود که در مقایسه با ظرفیت ۴۵۰۰۰ لیتر بر ثانیهای دریچههای سد، رقم ناچیزی محسوب میشود.
به گزارش قاصدک شرق، به جای شفافسازی درباره شرایط واقعی و تشویق به تغییر الگوی مصرف، مسئولان ترجیح میدهند با عادی جلوه دادن وضعیت، برداشت از منابع آبی زیرزمینی را که به معنای فدا کردن آینده آبی تهران است، ادامه دهند. این رویکرد نه تنها مشکلات موجود را حل نمیکند، بلکه بحران آبی آینده را تشدید خواهد کرد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0