قالیباف: همه باید در کشور برای خلق ثروت جدید تلاش کنیم
به گزارش قاصدک شرق ، محمدباقر قالیباف صبح امروز (شنبه ۲۶ آبان ماه) در همایش تأمین مالی تولید از بنگاهداری به بنگاهسازی، گفت: امروز، روز آزادسازی سوسنگرد است؛ سوسنگرد در دشت آزادگان در شرایطی بسیار خاص و در زمانی که هیچ باوری نبود، آزاد شد. این روز را به رزمندگان تبریک میگویم، چرا که آنها جنگیدند، شهید دادند و اقتصاد کشاورزی را در آن شرایط سخت ادامه دادند و ما هم باید این توانایی را به یاد داشته باشیم و ادامه دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید همه در کشور برای خلق ثروت جدید توأم با ارزش آفرینی تلاش کنیم و خلق ثروت باید در بستر عدالت، اشتغال و پیشرفت باشد و تولید را محور خود قرار دهد.
سهم ۹۲ درصدی بانکها در سرمایهگذاری
وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که نظام بانکی کشور یک بخشی از اقتصاد کلان کشور است، امروز بانکهای ما ۹۲ درصد در سرمایهگذاریها نقش دارند. اگر موضوع سرمایهگذاری خارجی هم حل شود و به گذشته بازگردد، سهم آن فقط ۶ تا ۷ درصد است. زمانی که میگوئیم وقتی سرمایه گذاری خارجی بیاید همه ما رو نجات میدهد، باید بگویم که من مخالف با سرمایه گذاری خارجی نیستم، بلکه طرفدار آن هستم اما شرط عقل این است که اول موانعی را که خودمان ایجاد کردیم، برداریم.
قالیباف تاکید کرد: پس حتماً موضوع بانکها یک موضوع بسیار مهم و کلیدی است، به همین دلیل به نظر من نظام بانکی هم در موفقیت و هم در عدم موفقیت پیشتاز است. این نقش نظام بانکی است که باید به آن توجه کنیم. البته باید موضوع کسری بودجه را هم مورد توجه داشته باشیم، چرا که بعضاً دولت تکالیف مالایطاقی را بر بانکها تحمیل میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در جلسه اخیر که در شورای عالی اقتصاد بود من در رابطه بودجه ۱۴۰۴ و افزایش هزینهها که بعضاً از محل اوراق است، صحبت کردم که حتماً یکی از عاملهای اختلال در نظام بانکی است و هیچ بحثی هم نیست، ولی بپذیریم خلق پول و نقدینگی بی هدف یا بدون کنترل در دست نظام بانکی نیز مشکلات و مسائل خودش را دارد.
وی با بیان اینکه در مجلس یازدهم گفتیم که در حوزه اقتصاد حتماً به سمت تحول خواهیم رفت، اظهار کرد: مجلس یازدهم در وظیفه مجلس و قانون گذاری نسبت به گذشته این تحول را با دقت، خرد جمعی و با جمع سپاری انجام داد و برای کارهای به زمین مانده و کلیدی تصمیم گرفت، البته ادعای هم نداریم که تصمیمات ما همگی درست و قطعی است. آماده هستیم جاهایی که در قانون برنامه و در قانونهای دائمی اشکال وجود دارد، در کمترین زمان ممکن اصلاح کنیم. برای مثال، ما در مجلس تصمیمی در رابطه با یک موضوع مالیاتی گرفتیم و بعد فهمیدیم اشتباه کردیم و در کمتر از ۴۵ روز آن قانون را مجدداً اصلاح کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته باید قوانین اجرا شود تا بعد بفهمیم اشکال دارد یا خیر تا آن را اصلاح کنیم، نمیشود که ما با خرد جمعی قانون بنویسیم و بعد بگوییم که ما این را قبول نداریم.
مجلس اقتدار را به بانک مرکزی بازگرداند
وی گفت: به هر حال در قانون بانک مرکزی ما به بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار اعم از مدیریت بانک مرکزی در حوزه نهادی تا بخشهای مختلف، اقتدار را بازگرداندیم. باید حرف بانک مرکزی در حوزه سیاستهای پولی برای بانک، بنگاه، بازار و عموم مردم اعتبار داشته باشد و طبیعتاً این سیاست گذاری در حوزه پولی مخصوصاً در حوزه نظارتی باید مؤثر باشد.
قالیباف بیان کرد: در فصل سوم ماده ۸ قانون برنامه هفتم آمده که وظیفه بانکهای دولتی و خصوصی ارائه گزارش خود درباره ترازنامهها به بانک مرکزی است تا بانک مرکزی در فرصت دو ماهه آن را بررسی کند. تا امروز، کدام بانک دولتی و خصوصی در دو ماه قبل این گزارش را به بانک مرکزی داده است و آیا بانک مرکزی چنین گزارشی را بررسی کرده است؟
وی افزود: باید در این زمان سامانهای در بانک مرکزی درباره داراییهای ثابت بانکها تشکیل میشد، چرا که این داراییهای ثابت باعث بروز مشکلاتی شده است. همچنین در قانون برنامه هفتم برای افزایش سرمایه بانکها هدفگذاری شده که باید این کار را در سال اول و دوم برنامه حل و فصل کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبتهای رئیس بانک مرکزی درباره تسهیلات بانکی، گفت: چه کسی ادبیات تسهیلات بانکی را ایجاد کرد؟ از آنجایی که زور شما به بخش دولتی نمیرسد که تکلیف مالایطاق تحمیل نکند، بندی را به نام تسهیلات تکلیفی پیدا کردید. تسهیلات تکلیفی فقط در یک جا و برای توجیه تبصره ۸ بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط یارانه گندم آمده و در جای دیگری وجود ندارد، با وجود این، تسهیلات تکلیفی تبدیل به تابلوی دوستان در بانک شده است.
نمیشود که بانکها همیشه زیانده باشند
قالیباف اظهار کرد: بانک باید مثل یک شرکت با سود و زیانش اداره شود و نمیشود که همیشه زیانده باشد. اولین وظیفه بانکها این است که به موضوعات اقتصادی نگاه کرده و اعتبارسنجی کنند و به فعالیتی پول دهند که مولد است. آیا مسکن مولد نیست که اگر نیست چرا در کارهای بنگاهی خود مسکن میسازید؟ هر چه ما فشار به بانکها میآوریم که بنگاهداری نکنید، اما باز این کار را انجام میدهند، چرا که میخواهند تورم را جبران کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بانکها تورم را ایجاد میکنند و بعد که گرفتار تورم میشوند، میگویند که باید تورم را رفع کنیم. ما باید از این شرایط خارج شویم که با کمک بانکها شدنی است. نمیتوان با این بورس اعتماد مردم را افزایش داد، بلکه باید بازار سرمایه را درست کرد که بانکها میتوانند این کار را انجام دهند.
قالیباف درباره بنگاهداری و بنگاهسازی، گفت: ما بنگاهها را به سه دسته تقسیم میکنیم که یک دسته بنگاههایی هستند که بعد از تحولات نظامی، بانکی و در دهه ۶۰ به بعد و زمانی که قانون بانکداری بدون ربا مطرح شد، پیش آمدند. یک بخش نیز سرمایهگذاریهایی بود که در دهه ۷۰ در بانکها اتفاق افتاد، مثلاً کاری که بانک سپه در حوزه فولاد و مجموعه امید انجام داد. اینها نمونههایی از نوع بنگاهسازی ما در دهه ۷۰ است که واقعاً الگوهای موفقی است و باید به آنها توجه کنیم. یکسری بنگاهها هم قهری هستند و به مجموعه بانکها به دلایل مختلف وارد شدند که نمیخواهم به آن اشاره کنم.
وی ادامه داد: درباره بنگاهها در قانون برنامه آمده است که این بنگاهها را واگذار کنیم که اولین سوال این است که به چه کسی واگذار کنیم؟ یک اشکالاتی وجود دارد. در زمانی که به اوج بحثهای سیاسی میرسیم، حرف از این زده میشود که بنگاه واگذار شده ۳۰ سال قبل را نبش قبر کنیم و ببینیم ۳۰ سال قبل چه اتفاقی افتاده است، اما تا یک مقدار تب سیاسی پایین میآید، اصلاً فراموش میکنیم که چیزی وجود داشته یا خیر.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هفت تپه آخر چه شد؟ ما خودمان تصمیم گرفتیم و گفتیم که بخشی از هفت تپه متعلق به این بانک و بخشی دیگر از آن متعلق به بانک دیگری است. الان هم بانکها نمیدانند که باید چه کار کنند که اگر میتوانند در آن سرمایهگذاری کنند، شروع کنند، اما اگر نمیتوانند سرمایه گذاری کنند، تکلیف را روشن کنیم.
قالیباف متذکر شد: سه هفته قبل در جلسه سران قوا تمام وقت جلسه درباره موضوع بی اعتمادی بود از این جهت که ما شجاعت را از مدیران برای فروش به دهها دلیل گرفتیم. مثلاً به وی میگوئیم که چه کسی به شما گفت که به این قیمت بفروشی؟ یا به فردی که خریداری کرده و از آن خرید دو یا سه سال میگذرد، گفته میشود که بیا و آن چیزی را که خریداری کردی، بازگردان. به هر حال ما از مسیر خصوصیسازی مطلع هستیم.
دولت آئیننامههای قانون نظام تأمین مالی تولید را تدوین کند
وی تاکید کرد: ما حتماً شجاعت را به مدیران و اعتماد را به مردم و سرمایهگذاران بازمیگردانیم. به هر حال اینکه به چه کسی بفروشیم، نیازمند ابزارهای مالی است. قانون نظام تأمین مالی تولید که ابلاغ شده، حدود ۳۶ آئین نامه دارد و سوال من از دوستان دولت آن است که کدام یک از این آئین نامهها نوشته شده است؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه، گفت: باور ما واقعاً این است که تورم در کشور موضوع اصلی و اساسی است که ما میتونیم با بازگرداندن اعتبار به بانک مرکزی، نظارت قوی در بانک مرکزی و نظارت بر بانکها و کمک به بانکها این مشکل را حل کنیم.
قالیباف اظهار کرد: بنده جزو منتقدین بانکها بودم و هستم، اما حتماً باور قلبی من این است که اولین کمک را باید به بانکها برای حل مشکل تورم کنیم تا بانکها بتوانند از این مسیر خارج شوند، یعنی ما باید هم اصلاحات نهادی و هم اصلاحات غیرنهادی خود را به صورت توأمان انجام دهیم تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بپذیریم که تولید و پیشرفت به همت بانکها در کشور انجام میشود و باید در این زمینه بانکهای خصوصی و بانکهای دولتی دست به دست هم دهند. یکی از افتخارات ما مربوط به موضوعات اقتصادی در برنامه هفتم است، البته نمیگویم که این قانون اشکال ندارد، اما کمترین اشکال را دارد و این اشکالات را حتماً در مسیر حرکت اصلاح میکنیم، به شرطی که حرکت کنیم و اصلاح کنیم، چرا که با ایستادن و کار نکردن عیب معلوم نمیشود.
وی خاطر نشان کرد: امروز مهمترین جبهه ما برای خدمت به شهدا، خدمت به امام (ره) و خدمت به مقام معظم رهبری، اصلاح مسائل اقتصادی به نفع ذینفع نهایی یعنی مردم است و این وظیفه ملی، دینی و شرعی همه ماست که باید به آن توجه داشته باشیم.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0