به نقل از خبرگزاری قاصدک شرق، قله دماوند به عنوان بلندترین قله ایران و نماد غرور طبیعی کشور، این روزها با معضل جدی زباله و تخریب محیطزیستی ناشی از هجوم بیرویه کوهنوردان و گردشگران مواجه شده است.
وضعیت هشداردهنده دماوند
این قله که در سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و از سال ۱۳۸۱ به عنوان «اثر طبیعی ملی» تحت حفاظت قرار گرفته، اکنون با چالشهای متعددی روبرو است. رهاسازی زباله، تخریب مسیرهای صعود، آسیب به پوشش گیاهی و منابع آبی از جمله مهمترین تهدیدات علیه این میراث طبیعی به شمار میروند.
هشدار مسئولان
رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور، با اشاره به وضعیت نگرانکننده دماوند تأکید کرد: “کوهها فقط مقصد صعود نیستند، بلکه منبع حیات هستند و باید برای آیندگان حفظ شوند. نباید اجازه دهیم نام دماوند با عنوان «کوه زباله» در ذهنها باقی بماند.”
آمارهای تکاندهنده
وحید رضائیان، رئیس حفاظت محیط زیست آمل، نیز از تولید روزانه ۲۰۰ تن زباله در این شهرستان خبر داد و گفت: “متأسفانه ۸۰ درصد زباله در طبیعت رها میشود که حدود ۵۰۰ لیتر شیرابه و ۴۰۰ مگا گاز تولید دارد.”
راهکارهای پیشنهادی
مسئولان و کارشناسان بر لزوم اجرای راهکارهای فوری تأکید کردهاند:
راهاندازی پویشهای محلی برای پاکسازی کوهستانها
برنامهریزی برای کاهش تولید زباله و تفکیک پسماند
آموزش محیطزیستی از سطح مدارس تا رسانههای عمومی
مشارکت فعال تشکلهای مردمی و گروههای کوهنوردی
حفاظت از دماوند به عنوان نماد ایستادگی و میراث ملی ایران، نیازمند عزم جدی تمام نهادهای مسئول و مشارکت عمومی است تا این اثر بینظیر طبیعی برای نسلهای آینده حفظ شده باقی بماند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0