تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1404 - 22:37
کد خبر : 12060

نقد سیاست ارزی: چرا سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ارز دولتی ناچیز است؟

نقد سیاست ارزی: چرا سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ارز دولتی ناچیز است؟

در ۹ ماهه نخست سال جاری، شکاف قابل توجهی بین نیاز ارزی پروژه‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ارز تخصیص‌یافته به آن‌ها وجود داشته است.

بر اساس گزارش از خبرگزاری قاصدک شرق، در ۹ ماهه نخست سال جاری، شکاف قابل توجهی بین نیاز ارزی پروژه‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ارز تخصیص‌یافته به آن‌ها وجود داشته است.

بر اساس این گزارش، مجموع نیاز ارزی تأییدشده پروژه‌های در حال ساخت توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) تا پایان آذرماه، به ۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار رسیده است. در مقابل، میزان ارز تخصیص‌یافته در این بازه زمانی تنها حدود ۵۷۹ میلیون دلار بوده که معادل تقریباً یک‌سوم از کل نیاز اعلام‌شده است. این امر باعث شده حدود یک میلیارد دلار از نیاز ارزی این بخش در صف تخصیص باقی بماند.

این تأخیر و کمبود در تأمین ارز، به عنوان مهم‌ترین مانع پیشرفت پروژه‌های تجدیدپذیر شناخته شده و باعث تأخیر در دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده شده است. طبق برنامه، قرار بود ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا تابستان امسال به ۵۰۰۰ مگاوات برسد، اما در عمل کشور با ظرفیتی حدود ۲۵۰۰ مگاوات وارد فصل تابستان شد. همچنین هدف نهایی افزایش ظرفیت به ۷۰۰۰ مگاوات تا پایان سال، به حدود ۵۰۰۰ مگاوات تعدیل شده است که به معنای تحقق هدف تابستانی با تأخیر ۶ ماهه در پایان سال خواهد بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پروژه‌ها در مراحل ثبت سفارش و تخصیص ارز از سوی وزارت صمت و نیز در فرآیند تأمین ارز از صندوق توسعه ملی، با موانع متعددی از جمله عدم اولویت‌دهی کافی به این بخش و مشکلات در بازگشایی اعتبارات اسنادی مواجه می‌شوند که پیشرفت آن‌ها را عملاً متوقف یا کند کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.